میانگین هزینه ساخت ویلا در شمال

میانگین هزینه ساخت ویلا در شمال

یکی از چالش هایی که در اکثر اوقات باهاش مواجه هستیم، سوالات کارفرمایان در مورد هزینه ساخت ویلا در شمال می باشد. در این مقاله تصمیم گرفتم تا یکبار برای همیشه این موضوع رو بشکافم، انتظار می رود بعد از مطالعه این مقاله پاسخ سوالات هزینه ساخت ویلا را بگیرید.

محاسبه هزینه ساخت ویلا در شمال
محاسبه هزینه ساخت ویلا در شمال

آیا میتوان هزینه ساخت ویلا را محاسبه کرد؟

بله در صورت وجود نقشه های اجرایی قیمت روز ساخت ویلا را با متره و برآورد می توان محاسبه کرد و در صورتی که در روند پروژه تورم رخ دهد با شاخص تعدیل این مبلغ اصلاح می شود.

بیایید از کلمات تخصصی استفاده نکنیم و خیلی ساده به قضیه نگاه کنیم.

در یک کلام هزینه تقریبی ساخت ویلا شمال من چقدر می شود؟

در یک کلام هزینه تقریبی ساخت ویلا در رامسر با متریال مرسوم بازار و موقعیت مکانی شهری در تاریخ 22 تیر 1401 بین متری 6 الی 8 میلیون تومان می باشد. اما بیایید این قیمت ها را کمی بشکافیم تا گول وعده های بی اساس را نخوریم:

با مثال پیش می رویم، در مثال بالا متریال مصرفی کف ویلا سرامیک و دیواره ها کاشی است که قیمت متوسط درجه 3 آنها بین 70 الی 120 هزار تومان می باشد. حال فرض کنید میخواهید دیوار آشپزخانه را یک سنگ اسلب شیک کار کنید، هزینه آن چقدر است؟ یا فرض کنید میخواهید بخش هایی از دیوار و کف را ترمو وود درجه 1 کار کنید، هزینه آن چقدر است؟

متوسط هزینه سنگ اسلب: 1.2 میلیون تومان

متوسط هزینه ترموود: 1.5 میلیون تومان

ماه عسل صحبت های بالا این است که چه چیزی می خواهید بسازید و چه متریالی را استفاده نمایید. بدون نهایی شدن متریال مصرفی (به درجه کیفیتشان) قیمت خواستن کار درستی نیست و هیچ مهندس آگاهی نمی تواند به شما قیمت بدهد.

اینکه قیمت تقریبی بخواهید و متریال تقریبی خود را هم بدانید چیز بدی نیست اما آگاه باشید که آن قیمت تقریبی است و پیشنهاد ما این است مقداری را هم برای تورم و افزایش قیمت ها در نظر بگیرید. شاید بگویید چند درصد تورم در نظر بگیریم؟ ما هم نمیدانیم واقعا قابل پیش بینی نیست.

عکس پایین متوسط هزینه ساخت انواع ساختمان در تهران است که توسط نظام مهندسی استان اعلام شده است، همانطور که می دانید این هزینه در شمال به دلیل ضریب منطقه ای بیشتر می باشد. در کل بدانید که خود نظام مهندسی هم یک سازه پیش فرض با متریال مرسوم را هدف قرار می دهد و آن را متره و برآورد میکند تا بتواند متوسط هزینه را در بیاورد، یعنی اگر متریال عوض شود برآورد نظام مهندسی هم عوض می شود.

هزینه ساخت اعلام شده نظام مهندسی تهران
هزینه ساخت اعلام شده نظام مهندسی تهران
  1. ساختمان های یک و دو طبقه متری 6 میلیون و 237 هزار تومان
  2. ساختمان های 3 تا 5 طبقه متری 7 میلیون و 170 هزار تومان
  3. ساختمان های 6 و 7 طبقه متری 8 میلیون و 215 هزار تومان
  4. ساختمان های 8 تا 10 طبقه متری 9 میلیون و 234 هزار تومان
  5. ساختمان های 11 و 12 طبقه متری 9 میلیون و 717 هزار تومان
  6. ساختمان های 13 تا 15 طبقه متری 10 میلیون و 717 هزار تومان
  7. ساختمان های 16 طبقه به بالا متری 11 میلیون و 54 هزار تومان

 

مراقب باشید در دام چرب زبانی ها نیافتید:

در صحبت های اولیه با کارفرمایان ناآگاه چالش های زیادی بر سر قیمت وجود دارد، کارفرما ناآگاه می خواهد با کمترین هزینه ویلا بسازد و برای همین به هر پیمانکاری که کمترین هزینه را اعلام نماید پروژه را محول میکند. شاید بگویید خیر، اما تجربه 5 ساله ما نشان داده در اکثر مواقع کارفرماهای ناآگاه اینکار را میکنند. به نظرتان چه اتفاقی برای کارفرما ناآگاه می افتد؟

نکته: در 2 حالت پیمانکار هزینه را پایین میدهد. 1- آگاهی ندارد 2- آگاهی دارد ولی میخواهد کار را بگیرد تا در روند پروژه کارفرما را توجیه نماید.

بعد از اینکه کارفرمای ناآگاه همکاری خود را با پیمانکار شروع میکند هزینه های زیادی به پروژه اضافه می شود که برای کارفرما 2 اتفاق میافتد: 1- پروژه به دلیل مسائل مالی می خوابد 2- هزینه های پیش بینی نشده توسط کارفرما پرداخت می شود که فشار زیادی را در روند پروژه به وی وارد میکند.

 

هدف من از این مقاله صرفا ایجاد آگاهی بوده و بس ! امیدوارم زین پس با آگاهی بیشتری به ساخت و ساز بپردازید.